Dění v klubu Karviná
Napsal David 25. února 2018
Předně je radost poinformovat o tom, že přibyli dva noví členové Dan ml. a Patrik, takže se sekce TT namnožila na šest členů. U Dana ml. sice ještě probíhá pokus o konverzi HO - TT, ale i kdyby se nezdařila, proklínat ho nebudeme. :-)
V současné době naši nováčci pracují na tuningu (úprava geometrie a položení nové koleje) dvou starších darovaných obloukových modulů o poloměrech 1 000 mm. Práce jim jde podle všeho pěkně od ruky.
S Danem st. a Bolkem jsme byli v lednu skouknout vybrané historické materiály v archivu ČD a.s. v Července a pánové si tam tak mohli ujasnit svůj další smysl života. Prozrazovat zatím nic nemohu, ale naznačit ano - bude-li se dařit, pracovalo by se na některé modulové stanici v reálu ležící na trati Lipová-lázně - Javorník ve Slezsku či Šumperk - Kouty nad Desnou.
Dan st. se také pustil do vytvoření nové databáze vozidel a jejich karet. Díky němu tak vzniká přehled o tom, co se nachází v depech členů KM Karviná i TT moduly Olomouc, se kterými většinou jezdíme na společných akcích. Všichni, kterých se to týká, tak musí povytahovat své poklady z krabic nebo vitrín a poctivě opisovat jejich řadová i číselná označení a vše nafotit. Já jsem této inventuře obětoval téměř jedenáct hodin života. :-)
Jarda zdárně pokračuje na jeho Ropici. Po loňském listopadovém ježdění se její čyři rozpracované moduly po třech letech sundaly ze skříní a první na řadě byly úpravy českotěšínského zhlaví. Holt, když po návštěvě archivu zjistíte, že dané zhlaví vypadalo v požadovaném období trošku jinak než jak jste stavbu začali, nedá Vám to, a do přestavby se pustíte. Ale podařilo se - jedna výměna se otočila, další doplnila a nyní je již kolejově vše jak má být. Přesněji, jak kdysi dávno bylo. Úpravami a opravami pak ještě prošel terén, takže potok již teče jak má a parádní je i mini rybník, který vznikl přehrazením potoka v místě, kde se v minulosti místně lámal kámen.
Nedávno dorazily i oba ropické propustky, jejichž laserem vypálené stavebnice vyrobil Plastyk3. Připraveny jsou už i dva rámy traťových modulů, na kterých spolu s traťovou kolejí ve směru na Český Těšín bude položena také kolej vlečky vedoucí k rampě místní pily. Pila a vlečka sice již v reálu dávno neexistují, takže vzpomínka na třicátá léta minulého století alespoň takto.
Nezapomnělo se ani na moduly odbočky Moravice. Ta byla poprvé pojížděna v listopadu 2017 a dalo by se napsat, že zdárně. Řízení změn návěstních znaků světelné předvěsti PřL a návěstidel L, MS, HS i poloh výměny V1 pomocí mikrokontroléru Picaxe sice bylo třeba dvakrát během tří dnů ježdění resetovat, ale dle mého názoru to bylo docela solidním výsledkem. I přesto je ovšem snaha program doladit. V každém případě je pamatováno i na případné úmrtí elektroniky a v tom případě se dá výměna V1 přestavovat i "manuálně", tedy přímo záložním přepínačem určeným k ovládání přestavníku. Jen bude třeba strojvůdce zpravit o tom, že návěstidla svítit nebudou. :-)
Moduly odbočky se také již pomalu zaštěrkovávají.
Co se děje v Chuchelné? Vzhledem k obsazení dlouhého pracovního stolu Ropicí není kde další chuchelenské moduly tvořit. :-) Ve stavu zatravnění a funkčních návěstidel (mech. předvěst a dvojramenné vj. návěstidlo) je zatím pět vjezdových traťových modulů ve směru od Bolatic. Na dva z nich se ještě umístí telegrafní sloupy a části drátovodů k návěstidlům. Dřevo pro staniční moduly je ale připraveno, takže jakmile bude místo pro práci, začnou se celkem čtyři staniční kousky s celkovou délkou 3,3m dávat dohromady.
Před časem dorazila na zakázku sestavená chuchelenská trojcestná výměna s úhly odbočení 12 st., takže kolejově je pro Chuchelnou také vše pohromadě. :-)
Při nedávném stěhování dílny do jiných prostor jsme s Jardou v úrovni prvohorních usazenin nalezli jeho letité polotovary oblouků o poloměru 700mm. Rozhodl jsem se jich tedy využít a dva kousky dát dohromady. Začalo se poslední únorovou neděli a první na řadě byla montáž čel, příprava na pokládku kolejí a lakování.
Obloukové polotovary již s čely a po přípravě k položení koleje. Předtím je ale ještě bude třeba nalakovat a namontovat držáky nohou. V tomto případě postačí jen dvě nohy na jeden modul.
No a jak je to u nás s tím "RocoNetem"? Dle brněnského vzoru se připravují kabelové rozvody pro MBNet, vyrábíme desky s převodníky CD - CD, drátuje se "krabice" mající za úkol slučovat/oddělovat DCC a kdejaký další signál :-), hodinové impulsy, napájecí obvody myší atd. Zatím budeme vše zkoušet s námi upravenými zesilovači Roco. Kdyby něco nefungovalo, zkusili bychom problematiku výroby tzv. konvertorů detailně probrat s brněnskými kolegy a použít jejich řešení.
Vedlejším produktem výše uvedené činnosti je i prototyp desky rozbočovače signálu DCC určeného k zabudování do rámů například staničních modulů. Na prototypu čelního panelu rozbočovače se ještě pracuje. Pravda, takový rozbočovač se dá pořídit například u kolegů z polské Ratiboře, ale kurnikšopa chlapi, či nesme schopni si to zrobit sami???
Ve dnech 24. - 25.3.2018 se bude v Ostravě konat výstava železničních modelů a protože jsme byli kolegy z KŽM Mohelnice požádáni o účast či alespoň zapůjčení některých karvinských modulů, možná tak budou některé z nich (dva traťové z Ropice, dva s n.z. Anežkov nebo zmíněných pět chuchelenských) k vidění právě tam.
Tak z Karviné zatím tolik.
David